Myndigheten för personer med funktionsnedsättning, handlägger LSS. Måste vara en av de mest inkompetenta instanser vi har i detta land. Redan från första kontakten vi hade med de och kvinnan som tog emot mig hälsade förvånat på mig och sa; ”Jaha, jag hade förväntat mig en mamma, men det ska nog gå bra i alla fall.”
Efter lång utredning om Ledsagare för ett antal år sedan bestämde de ett möte med oss i hemmet och det vi där fick till svar var att de avslog vår ansökan för att L var för ung. Det visste de redan innan de började utreda.
En annan gång så drog de ut med ett beslut så lång tid att det beslutet med avlösare (annat upplägg än ledsagare) hann gå ut innan avlösaren började. Det uppdagades dock inte förrän efter drygt ett halvår då de fick fatta lite panikbeslut för att det skulle fungera.
I den vevan ringde en chef för LSS upp och ville boka ett möte i hemmet. Jag tackade ja fixade så att L skulle vara hemma och tog ledigt från jobbet. Personen från LSS dök inte upp och hörde inte av sig.
För ett par månader sedan blev jag uppringd av en stackars tjej som hade som uppgift att utföra en ”kundenkät” för LSS räkning. Jag stolpade upp allt jag skrivit ovan och hon antecknade febrilt. Någon vecka senare blev jag uppringd av en chef för ett lokalkontor för LSS. Hon bokade ett möte och vi fick en avlösare till L. Frid och fröjd och detta verkade väldigt seriöst och bra. L har fått en jättebra kontakt med avlösaren.
Denna avlösare började nu i mars/april. Nu i dag blev jag uppringd från LSS (Myndigheten…) som meddelade att Avlösarbeslutet som vi har går ut 1:a maj, dvs på onsdag. Vilken frmaförhållning då det tar ca 3-4 månader för de att hantera en utredning och beslut. 1:a maj om ett par arbetsdagar. Jag kunde inte hålla tillbaka min ilska och frustration ock vräkte ur min negativa kritik mot hela Myndighetens beteende som varit lika illa i alla år. Helt fruktansvärt hur de beter sig.